Tipul formării:
Curs de perfecționare în managementul serviciilor de sănătate organizat de INMSS în baza Ordinului MS nr. 126/2024
Grup țintă
Absolvenți cu studii superioare interesați să se formeze (să obțină competențe) în management spitalicesc și care doresc să candideze pentru funcția de manager de spital.
Obiective generale
1. Formarea de profesioniști în domeniul managementului sanitar care să cunoască şi să evalueze tendințele de reformă în domeniul serviciilor de sănătate;
2. Cunoașterea metodelor de măsurare a stării de sănătate a populației pentru a identifica problemele de sănătate ale populației deservite și în consecință a planifica eficace și eficient serviciile furnizate de spitale;
3. Schimbarea atitudinii privind resursele de la nivelul unui spital prin identificarea acestora a gradului lor de utilizare, a alocării acestora în concordanță cu disponibilitatea lor şi cu nevoile evaluate şi a posibilităților de intervenție în vederea creșterii performanței serviciilor furnizate ;
4. Conștientizarea importanței, rolului și etapelor acreditării unui spital în România precum și responsabilitățile managerului referitoare la acest proces.
Obiective specifice
La sfârșitul programului cursantul va trebui să:
1. Cunoască conceptele fundamentale privitoare la management general şi management de resurse umane;
2. Înțeleagă și să poată utiliza instrumentele de planificare a serviciilor de sănătate;
3. Înțeleagă locul şi rolul spitalului în cadrul sistemului sanitar românesc;
4. Înțeleagă legătura dintre structura organizatorică a spitalului şi obiectivele de management de la nivelul unui spital;
5. Cunoască metodele de plată a serviciilor de sănătate furnizate la nivelul unui spital;
6. Înțeleagă principiile contractării serviciilor de sănătate furnizate la nivelul unui spital;
7. Înțeleagă principiile de măsurare și îmbunătățire a calității serviciilor de sănătate;
8. Cunoască utilitatea sistemului DRG în evaluarea serviciilor furnizate de spital și în identificarea de noi servicii pentru dezvoltarea organizației
9. Cunoască principiile reformei finanțării serviciilor de sănătate din România;
10. Înțeleagă metodele şi modelele de calculare a costurilor spitalicești;
11. Cunoască principiile și politicile contabile, și să înțeleagă documentele contabilității spitalului inclusiv cum se construiește un buget previzional al spitalului;
12. Evalueze performanța financiară a spitalului;
13. Dezvolte un plan de îmbunătățire a managementului spitalului.
14. Identifice şi să evalueze riscurile activităților desfășurate de spital;
15. Cunoască instrumentele de planificarea resurselor umane la nivelul unui spital și aplicarea acestora în funcție de necesarul de personal şi disponibilitatea acestuia;
16. Cunoască metodele de evaluare a nevoilor de formare şi dezvoltare a personalului din cadrul organizației;
Competențe
La sfârșitul programului, cursantul va trebui să aibă următoarele abilitați practice, suplimentare față de competența profesională standard:
1. Analizarea pieței serviciilor de sănătate și să adapteze oferta de servicii la nevoile neacoperite;
2. Aplicarea cunoștințelor referitoare la evaluarea performanței spitalului în contextul sistemului de sănătate românesc prin utilizarea diferitelor instrumente de evaluare a performanței unui spital, inclusiv analizele realizate ca urmare a utilizării sistemului DRG în spitalele din Romania;
3. Analizarea fluxurilor financiare de la nivelul unui spital și compararea avantajelor și dezavantajelor diferitelor metode de finanțare a serviciilor de sănătate pentru a lua deciziile cele mai bune la contractarea serviciilor;
4. Utilizarea indicatorilor financiari relevanți pentru managerul spitalului și corelarea acestora cu indicatorii de utilizare a serviciilor pentru fundamentarea deciziilor;
5. Utilizarea elementelor de bază necesare în contractarea de servicii spitalicești;
6. Utilizarea instrumentelor specifice managementului strategic și operațional pentru implementarea planurilor de care este răspunzător un manager de spital;
7. Aplice tehnici de motivare a personalului astfel încât să crească atașamentul acestuia față de obiectivele şi țelurile organizației;
Cod program – MS
Responsabili program: Dr. Cristina LUPAN / CS II Constanța MIHĂESCU-PINȚIA
M1. Management general
Tematică:
- Funcțiile managementului
- Planificarea strategică
- Managementul schimbării
- Luarea deciziei
- Stiluri de conducere
- Dezvoltarea echipei
M2. Organizarea şi evaluarea spitalului
Tematică:
- Modele de sisteme de sănătate, performanța unui sistem de sanatate
- Organizarea sistemului de sănătate din România – actori şi roluri
- Spitalul în contextul sistemului de sănătate din România
- Management strategic – analiză şi instrumente
- Management strategic – studiu de caz
M3. Economie sanitară
Tematică:
- Noţiuni de bază în economia sanitară
- Piaţa serviciilor de sănătate. Tipuri de finanţare a sistemelor de sănătate
- Metode de plată a furnizorilor de servicii de sănătate
- Evaluarea economică. Proiectare. Domenii de aplicare
- Măsurarea costurilor – tipuri, metode de calcul
- Tipuri de analiză economică. Măsurarea rezultatelor
M4. Sistemul grupelor de diagnostice
Tematică:
- Noţiuni de bază privind sistemul grupelor de diagnostice (DRG)
- Setul minim de date la nivel de pacient pentru spitalizarea continuă și de zi; noțiuni de codificare de bază
- Gruparea cazurilor de spitalizare continuă; validarea cazurilor de spitalizare continuă și de zi
- Analiza datelor
- Contractarea şi decontarea serviciilor medicale spitaliceşti
- Aspecte teoretice legate de finanţarea pe bază de caz rezolvat (metoda calcul TCP, ajustare, costuri)
M5. Managementul calității
Tematică:
- Conceptul de calitate și serviciul spitalicesc
- Indicatori de evaluare a calității serviciilor spitalicești
- Măsurarea calității. Metode și instrumente ale calității
- Managementul EAAAM
- Managementul intervențiilor privind calitatea serviciilor spitalicești
- Managementul IAAM
M6. Managementul proiectelor
Tematică:
- Noţiuni introductive – concepte de bază, ciclul de viată al unui proiect. Identificarea problemei
- Elemente fundamentale ale unei propuneri de proiect – scop, obiective, activităţi, planificarea în timp a proiectului
- Activitate practică – lucru în grupuri pentru definirea unei propuneri de proiect
- Coordonate actuale ale managementului spitalicesc în context european. Exemple
- Structura şi instrucţiuni de realizare și prezentare a unui Proiect de management al spitalului. Discutarea temei practice pentru acasă.
- Proiectul de management al spitalului: studiu de caz. Prezentarea și discutarea propunerilor cursanţilor privind tema aleasă pentru proiectul de management.
M7. Managementul resurselor umane
Tematică:
- Rolul şi importanţa managementului resurselor umane în sănătate
- Procesul de planificare a resurselor umane
- Motivarea personalului
- Recrutarea şi selectarea resurselor umane
- Analiza postului – Fişa postului
- Evaluarea performanței
M8. Standardizare, acreditare și control intern în cadrul spitalului
Tematică:
- Documentele calităţii– noțiuni generale
- Acreditarea spitalelor
- Alte standarde aplicate în spital
- Standarde – Standardele ISO 9001
- Documentele calităţii II
- Controlul intern managerial
M9. Comunicare și relații publice
Tematică:
- Comunicarea – noțiuni generale
- Limbaje de comunicare
- Stiluri de comunicare
- Comunicarea organizațională
- Relațiile publice – noțiuni generale
- Criza de imagine. Metode și tehnici de abordare a crizei de imagine
M10. Finanțe publice
Tematică:
- Noțiuni introductive
- Sistemul bugetar
- Ordonatorii de credite bugetare
- Finanțarea instituțiilor publice
- Execuția bugetului de venituri și cheltuieli
- Achizițiile publice
M11. Management financiar
Tematică:
- Introducere în managementul financiar şi contabilitatea publică.
- Utilitatea informaţiilor financiar-contabile.
- Documente şi raportări financiar-contabile în sistemul public.
- Contabilitatea la nivelul spitalului public.
- Aplicaţii practice de contabilitate la nivelul spitalului public; prezentarea rezultatelor, discuții.
M12. Analiză comparată a sistemelor de sănătate
Tematică:
- Sisteme naţionale de sănătate: Marea Britanie
- Sistemul de sănătate al USA
Sisteme de asigurări sociale de sănătate – Franţa
Evaluarea cunoștințelor se realizează prin:
- Evaluarea de etapă (la finalul fiecărui modul) care constă dintr-o lucrare, iar formatul evaluării poate fi sub formă de: chestionare, teste grilă, exerciții, aplicație practică, studiu de caz, eseu, elaborarea unei lucrări pe o temă dată, etc. La examenul final se pot înscrie numai participanții care au promovat toate modulele (minimum nota 5,00)
- Examenul final de absolvire organizat în cadrul programului de formare, cu două probe.
Probele examenului final constau dintr-o probă scrisă, din materia aferentă fiecăruia dintre modulele de curs și elaborarea și prezentarea orală a unui proiect de management de spital.
La fiecare probă de examen, candidații trebuie să obțină nota minimă de promovare 5,00 (cinci). Proba scrisă este probă eliminatorie pentru a participa la proba orală. În cazul în care la una din probele de examen nu se obţine nota minimă de promovare, candidatul este declarat respins.
Nota finală minimă de promovare a examenului pentru absolvirea programului de formare inițială ”Management spitalicesc” este 7,00 (șapte).
Persoanele interesate de acest curs se pot înscrie pe platforma www.perfmed.ro.
Dosarul de înscriere al participantului la curs cuprinde:
- Formularul GDPR
- Actul de identitate și documentul privind schimbarea numelui, după caz;
- Documentul care atestă absolvirea studiilor superioare: diploma de licență
- Acordul angajatorului pentru participarea la programul de formare sau declarație pe propria răspundere, după caz.
Dosarele incomplete sau care nu respectă condițiile de mai sus vor fi respinse.
Achitarea taxei de participare la programul de perfecționare de lungă durată ”Management spitalicesc”, se face prin EuPlătesc, la casieria INMSS sau prin ordin de plată.