Grup țintă
Absolvenți de studii medii/superioare interesați să se formeze/perfecționeze în domeniul managementului calității serviciilor de sănătate, inclusiv pentru a putea ocupa posturile înființate la nivelul unității de management al calității din cadrul spitalelor, conform legii.
Obiective generale
1. Însușirea și aplicarea noțiunilor fundamentale în domeniul managementului calității serviciilor de sănătate (concept de calitate, serviciu spitalicesc, îmbunătățirea calității, satisfacția pacientului, siguranța pacientului, managementul riscurilor clinice și neclinice),
2. Însușirea și aplicarea noțiunilor fundamentale în domeniul acreditării spitalelor.
Obiective specifice
La sfârșitul programului, cursantul va trebui:
1. Să cunoască și să aplice noțiunile fundamentale în domeniul managementului calității serviciilor de sănătate (concept de calitate, serviciu spitalicesc, îmbunătățirea calității, satisfacția pacientului, siguranța pacientului, managementul riscurilor clinice și neclinice),
2. Să cunoască și să aplice standardele pentru acreditarea spitalelor.
Competențe
La sfârșitul programului, cursantul va trebui să aibă următoarele abilități practice: să poată aplica toate noțiunile învățate în cadrul structurii de management al calității, în vederea asigurării și îmbunătățirii calității serviciilor de sănătate.
Cod program – MQ
Coordonator program: Dr. Anca HALDAN
M1. Conceptul de calitate
Tematică:
- Conceptul de calitate. Introducere, definiții, evoluția conceptului de calitate
- Concepte privind managementul calității (asigurarea calității, îmbunătățirea calității) / Ciclul PDCA
- Măsurarea calității. Metode și instrumente de îmbunătățire a calității
M2. Organizarea și funcționarea sistemului sanitar din România
Tematică:
- Definiția sistemului de sănătate și caracteristici. Structura și organizarea sistemului sanitar, atribuțiile fiecărui actor din sistem
- Organizarea și funcționarea unităților sanitare. Tipuri de unități sanitare (unități sanitare cu paturi/unități sanitare din ambulatoriu) – structură organizare, procese, finanțare
- Noțiuni generale privind managementul strategic și managementul organizațional în unitatea sanitară
M3. Organizarea și funcționarea structurii de calitate din cadrul unității sanitare
Tematică:
- Principiile SMC. Sistemul de management la nivelul unității sanitare
- Organizarea și rolul structurii de management al calității serviciilor de sănătate într-o unitate sanitară
- Etapele implementării unui sistem de management al calității într-o unitate sanitară. Responsabilitatea managementului în implementarea unui sistem de management al calității
- Evaluarea sistemului de management al calității la nivelul unității sanitare
M4. Standardizarea calității serviciilor de sănătate
Tematică:
- Rolul și importanța standardizării în sănătate. Evoluția sistemelor de standarde
- Standardele naționale de acreditare și reglementări privind implementarea acestora
- Procese – tipuri de procese la nivelul unității sanitare
- Documentele calității
- Aplicații practice
M5 Procesul de planificare, implementare, evaluare și control al calității într-o unitate sanitară
Tematică:
- Planul de îmbunătățire a calității serviciilor și siguranței pacientului. / Studiul documentelor de referință
- Analiza-cauză a unui eveniment
- Analiza datelor și monitorizarea performanței sistemului de management al calității (utilizarea diferitelor tipuri de date, analiza adecvată fiecărui tip de date, analiza critică a datelor, recunoașterea potențialelor probleme, controlul statistic al proceselor, identificarea și monitorizarea tendințelor). Managementul neconformităților
- Constituirea și atribuțiile grupului/nucleului de calitate (GC). Constituirea și rolul consiliului medical și al comisiilor de specialitate
M6. Auditul intern al sistemului de management al calității și auditul clinic
Tematică:
- Introducere în auditul intern al sistemului de management al calității. Tipuri de audit (auditul SMC și auditul clinic)
- Derularea unui audit (echipa de audit, procesul de auditare, rapoarte de audit). Organizarea și coordonarea procesului de audit clinic la nivelul unității sanitare
- Indicatori de evaluare a calității serviciilor spitalicești
M7. Drepturile și siguranța pacientului
Tematică:
- Drepturile pacientului
- Satisfacția pacientului. Măsurarea gradului de satisfacție a pacienților. / Importanța analizei reclamațiilor pacienților
- Conceptul de siguranță a pacientului – definiții, modele. / Implementarea la nivelul unității sanitare
M8. Managementul comunicării la nivelul spitalului
Tematică:
- Tipuri de comunicare
- Comunicarea internă și externă la nivelul unității sanitare
- Comunicarea medic-pacient/aparținător
M9. Managementul evenimentelor adverse asociate asistenței medicale
Tematică:
- Managementul riscurilor
- Managementul EAAAM
- Managementul IAAM
M10. Acreditarea spitalelor
Tematică:
- Acreditarea unităților sanitare
- Etapele procesului de acreditare
- Categoriile de acreditare
- Certificarea calității și acreditarea
- Aspecte particulare ale procesului de acreditare a unităților sanitare în sistemele de sănătate naționale
Probă scrisă
Disertație – proiect de managementul calității