Tipul formării
Curs de perfecționare în managementul serviciilor de sănătate organizat de INMSS în baza Ordinului MS nr. 126/2024.
Grup țintă
Asistenți medicali/moașe cu studii postliceale/studii superioare de scurta durată, absolvenți de grad principal interesați să se formeze (să capete competențe) în management spitalicesc și care doresc să candideze pentru funcția de director de îngrijiri sau asistent șef de spital.
Obiective generale
- Dobândirea de cunoștințe și abilități în domeniul managementului spitalicesc a asistenților medicali/moașelor necesare pentru ocuparea funcțiilor de director de îngrijiri sau asistent șef de spital;
- Dezvoltarea de specialiști capabili să genereze soluții pertinente în conformitate cu schimbările și instabilitatea reformelor apărute la nivelul spitalului;
- Însușirea cunoștințelor necesare pentru dezvoltarea atât profesională cât și personală;
- Înțelegerea problematicilor legate de normele și valorile etice profesionale care se aplică pentru luarea deciziilor;
- Dezvoltarea unei abordări unitare și flexibile a procesului de îngrijire prin planul de îngrijire, pe de o parte, și a calității îngrijirilor furnizate pe de altă parte.
Obiective specifice
La sfârșitul programului cursantul va trebui să:
- Dobândească unele concepte și noțiuni de bază în management spitalicesc, în vederea desfășurării de către asistenții medicali șefi și directorii de îngrijiri a unei activități administrative performante;
- Dezvolte o capacitate analitică și de studiu individual în vederea formării continue în domeniul managementului sanitar;
- Își însușească noțiuni de bază privind sistemul de management al calității și documentele calității la nivelul spitalului;
- Aplice practic noțiunilor teoretice referitoare la gestionarea documentelor la nivelul spitalului, la evaluarea calității serviciilor spitalicești;
- Să învețe cum să eficientizeze modul de furnizare a serviciilor sanitare;
- Cunoască funcțiile, principiile și aspectele specifice ale managementului serviciilor de sănătate;
- Identifice priorităților și să stabilească criteriile pentru ierarhizarea acestora;
- Învețe să formuleze corect obiectivele de îngrijire;
- Dezvolte conduită morală în cadrul organizațiilor: onestitate, încredere, corectitudine.
Competențe
La sfârșitul programului, cursantul va trebui să aibă următoarele abilitați practice, suplimentare față de competența profesională standard:
- Formarea și dezvoltarea competențelor și abilităților manageriale, complementare pregătirii medicale inițiale a asistenților medicali/moașelor, în vederea îmbunătățirii raportului cost-beneficiu și eficientizării serviciilor sanitare;
- Familiarizarea asistenților medicali/moașelor cu elemente de fundamentare conceptuală, de perspectivă în gestionarea noului și a situațiilor-problemă cu care spitalele se pot confrunta;
- Utilizarea indicatorilor de calitate pentru a analiza structura, procesele și rezultatele activităților realizate de furnizorii de servicii medicale (ca instituții);
- Să știe să selecteze personalul în funcție de nevoile organizaționale curente, să evalueze periodic personalul în scopul dezvoltării organizației;
- Îmbunătățirea comunicării verticală și orizontală și obținerea de abilități pentru lucrul în echipă în cadrul organizației.
Cod program – AMD
Responsabili program: Dr. Ruxandra-Ingrid DIACONESCU/Dr. Alina BREAZU
M1. Managementul organizării și finanţarea serviciilor de sănătate
Tematică:
- Introducere în managementul sanitar
- Funcții și roluri manageriale
- Sisteme de sănătate. Organizarea și evaluarea sistemului de sănătate din România
- Finanţarea sectorului sanitar; asigurări de sănătate
- Contractarea serviciilor spitaliceşti și plata furnizorilor
- Calcularea costurilor spitalicești. Aplicaţie practică
M2. Managementul resurselor umane
Tematică:
- Rolul şi importanţa managementului resurselor umane în sănătate
- Procesul de planificare a resurselor umane
- Recrutarea și selectarea resurselor umane
- Motivarea personalului
- Rolul și atribuțiile asistentului șef de secție și ale directorului de îngrijiri;
Analiza postului – Fişa postului
- Evaluarea performanţei
M3. Sistemul de management al calităţii
Tematică:
- Conceptul de calitate și serviciul spitalicesc. Sistemul de management al calității. Satisfacția pacientului
- Documentele calității
- Măsurarea calității. Metode și instrumente ale calității
- Indicatori de evaluare a calității serviciilor spitalicești
- Rolul asistentului medical cu privire la continuarea asistenței și a îngrijirilor medicale, recomandări la externare și educația pentru sănătate
- Siguranța pacientului în spital și rolul asistentului medical în respectarea drepturilor pacientului
M4. Managementul calităţii îngrijirilor spitaliceşti
Tematică:
- Standarde de acreditare
- Managementul EAAAM
- Managementul deșeurilor rezultate din activități medicale
- Supravegherea IAAM
- Responsabilități prevăzute de Ordinul nr. 1101/2016
- Managementul riscurilor în spital
M5. Comunicare în sănătate
Tematică:
- Comunicare în sănătate – noțiuni generale
- Comunicarea organizațională și managerială
- Stiluri de comunicare și limbaje de comunicare
- Comunicarea cu pacientul
- Bariere în comunicarea asistent pacient și abordarea lor în mod proactiv
- Joc de rol: Comunicarea asistent medical – pacient în timpul efectuării unor tehnici medicale
M6. Planificarea clinică și managerială la nivelul unei secții
Tematică:
- Documentele de nursing (dosarul de îngrijire al pacientului)
- Concepția și redactarea designului unui plan de nursing în practica clinică
- Analiza planurilor de nursing – aplicații practice pe studii clinice
- Introducere în Managementul de proiect
- Date, tehnici și instrumente utilizate în proiectul de îmbunătățire a calității
- Elaborarea unui proiect de îmbunătățire a calității în spital – sesiune practică
M7. Etică și integritate
Tematică:
- Etică și integritate în managementul sistemului de sănătate, în managementul spitalului
- Codul de conduită etică – valori personale și organizaționale în spital
- Situații de corupție în sistemul de sănătate: mită, fraudă deturnare de fonduri
- Managementul riscurilor de integritate și situațiilor de criză
- Comunicarea privind asumarea comportamentului etic în organizație; Anuarul etic al spitalului
- Mecanisme de prevenire și control pentru menținerea integrității
Evaluarea cunoștințelor se realizează prin:
- Evaluarea de etapă (la finalul fiecărui modul) constă dintr-o lucrare, iar formatul evaluării poate fi sub formă de: chestionare, teste grilă, exerciții, aplicație practică, studiu de caz, eseu, elaborarea unei lucrări pe o temă dată, etc. La examenul final se pot înscrie numai participanții care au promovat toate modulele (minimum nota 5,00)
- Examenul final de absolvire organizat în cadrul programului de formare. Probele de examenului final constau într-o probă scrisă din materia aferentă fiecăruia dintre modulele de curs și elaborarea și prezentarea orală a unui proiect de îmbunătățire a calității serviciilor de sănătate. La fiecare probă de examen, candidații trebuie să obțină nota minimă de promovare 5,00 (cinci). Proba scrisă este probă eliminatorie pentru a participa la proba orală. În cazul în care la una din probele de examen nu se obţine nota minimă de promovare, candidatul este declarat respins.
Nota finală minimă de promovare a examenului pentru absolvirea programului de formare inițială ”Management spitalicesc pentru directorii de îngrijiri și asistenții șefi” este 7,00 (șapte) și se calculează astfel:
- 40% din nota finală este reprezentată de nota de la proba scrisă
- 60% din nota finală este reprezentată de nota de la proba orală
Persoanele interesate de acest curs se pot înscrie pe platforma www.perfmed.ro.
Dosarul de înscriere al participantului la curs cuprinde:
Formularul de înscriere
- Formularul de înscriere
- Formularul GDPR
- Actul de identitate și documentul privind schimbarea numelui, după caz;
- Copia documentului care atestă absolvirea studiilor postliceale/studii postliceale de scurtă durată: diplomă
- Copia documentului care atestă gradul principal: certificat de grad principal
- Acordul angajatorului pentru participarea la programul de formare sau declarație pe propria răspundere, după caz.
Dosarele incomplete sau care nu respectă condițiile de mai sus vor fi respinse.
Achitarea taxei de participare la programul de perfecționare de lungă durată ”Management spitalicesc pentru directorii de îngrjiri și asistenții șefi”, se face prin EuPlătesc sau la casieria INMSS sau prin OP.