Grup țintă
Orice persoană conform Art. 2 din Ordinul Președintelui ANMCS nr. 651/2016 care dorește să devină evaluator de servicii de sănătate spitalicești.
Obiective generale
1. Formarea de evaluatori de servicii de sănătate spitalicești, având ca obiectiv major însușirea și aprofundarea cunoștințelor şi abilităților necesare pentru a realiza în condiții optime, activitățile specifice procesului de evaluare a spitalelor, în vederea acreditării;
2. Conștientizarea importanței acreditării spitalelor în vederea îmbunătățirii calității și siguranței serviciilor de sănătate furnizate.
Obiective specifice
La sfârșitul programului cursantul va trebui să:
1. Înțeleagă locul şi rolul spitalului în cadrul sistemului sanitar românesc;
2. Înțeleagă rolul și importanța acreditării spitalelor în ansamblul serviciilor de sănătate din România;
3. Cunoască terminologia de specialitate în domeniu și a instrumentelor utilizate;
4. Cunoască și să aplice noțiunile fundamentale în domeniul managementului calității serviciilor de sănătate (conceptul de calitate, serviciu spitalicesc, satisfacția pacientului, siguranța pacientului);
5. Înțeleagă principiile de măsurare și îmbunătățire a calității serviciilor de sănătate;
6. Cunoască care sunt posibilele riscuri clinice și neclinice ce pot apare într-un spital dar și legislația aferentă pentru limitarea acestora astfel încât să poată aprecia activitatea depusă de un spital pentru limitarea/înlăturarea acestora;
6. Cunoască instrumentele existente în aplicația Capesaro și familiarizarea cu importanța și scopul fiecăruia.
Competențe
La sfârșitul programului, cursantul va trebui să aibă următoarele abilități practice, suplimentare față de competența profesională standard:
1. Să cunoască contextul și condițiile necesare la nivelul spitalului pentru a aprecia corect cerințele de acreditare (documente și condiții pe care spitalul trebuie să le îndeplinească, aspecte de observare directă, întrebări la interviu);
2. Să indice toate aspectele pe care apreciază că un evaluator trebuie să le verifice / să le pregătească la nivelul spitalului și corelarea dintre acestea, astfel încât să asigure condițiile de validare;
3. Să aibă capacitatea să planifice toate etapele unei vizite de evaluare;
4. Să utilizeze aplicația Capesaro și toate instrumentele necesare în evaluarea unui spital;
5. Să aibă capacitatea de a prezenta unui posibil interlocutor argumente solide, clare, precise privind aprecierea pe care a acordat-o unui indicator în evaluare astfel încât interlocutorul să înțeleagă ce are de făcut în continuare pentru îmbunătățirea activității.
Evaluare program
Probă scrisă și probă orală
Interviu de verificare a înțelegerii și aplicării instrumentelor de acreditare.
Cod program – FEV
Coordonator program: CS II Constanța MIHĂESCU-PINȚIA / Dr. Cristina JITARIU
Module
Managementul unității sanitare cu paturi (MSp)
Coordonator modul – Dr. Adina GEANĂ / Dr. Nicoleta DE CECCO
Durata modul – 3 zile
Denumire intrare sesiune:
- Testul de tehnoredactare
- Organizare și instrumente administrative (1.1)
- Autorizațiile și avizele unității sanitare cu paturi (1.2)
- Procesele unității sanitare cu paturi (1.3)
- Analize și decizii (1.5)
- Managementul riscurilor (1.4). Managementul riscurilor neclinice previne apariţia prejudiciilor şi fundamentează procesul decisional (01.08)
Managementul calității și acreditarea (QA)
Coordonator modul – CS II Constanța MIHĂESCU-PINȚIA / Dr. Cristina JITARIU
Durata modul – 2 zile
Denumire intrare sesiune:
- Tehnici de colectare a datelor (2.4)
- Acreditarea (2.2)
- Managementul calităţii (2.1)
Evaluarea spitalului (Esp)
Coordonator modul – Dr. Adina GEANĂ / Radu HORIA
Durata modul – 1 zi
Denumire intrare sesiune:
- Metode utilizate pentru acreditarea spitalelor (2.3)
- Etapele evaluării (5.1)
- Prezentarea generală a instrumentelor utilizate de evaluatori şi a regulilor de validare (5.2)
Coordonator modul – Dr. Adina GEANĂ / Ec. Andrei DAVID
Durata modul – 1 zi
Denumire intrare sesiune:
- Utilizarea aplicației CaPeSaRo – Aplicații practice
Evaluatori (EV)
Coordonator modul – CS II Constanța MIHĂESCU-PINȚIA / Dr. Nicoleta DE CECCO
Durata modul – 2 zile
Denumire intrare sesiune:
- Evaluatori (3.1-3.5)
- Evaluatori (3.6-3.10)
Standardele de acreditare ANMCS (STQ)
Coordonator modul – Dr. Adina GEANĂ / Dr. Nicoleta DE CECCO
Durata modul – 4 zile
Denumire intrare sesiune:
- Sistemul de management al calităţii serviciilor este operaţional şi asigură desfăşurarea tuturor proceselor legate de monitorizarea şi îmbunătăţirea calităţii (01.07).
- Strategia şi managementul strategic al organizaţiei sunt concordante cu nevoia de îngrijiri de sănătate şi cu dinamica pieţei de servicii de sănătate (01.01).
- Structura organizatorică şi managementul organizaţional asigură derularea optimă a tuturor proceselor de acordare a asistenţei şi îngrijirilor medicale (01.02).
- Auditul clinic evaluează eficacitatea şi eficienţa asistenţei medicale (02.14).
- Managementul financiar şi administrativ răspunde obiectivelor strategice şi operaţionale ale spitalului (01.04).
- Sistemul informaţional răspunde necesităţilor de informaţii şi stabileşte utilizarea lor eficientă în spital (01.05).
- Sistemul de comunicare existent la nivelul spitalului răspunde nevoilor organizaţiei şi ale beneficiarilor (01.06).
- Mediul de îngrijire asigură condiţiile necesare pentru desfăşurarea asistenţei medicale (01.09).
- Preluarea în îngrijire a pacienţilor se face conform nevoilor acestora, misiunii şi resurselor disponibile ale spitalului (02.01).
- Externarea şi transferul pacientului se organizează specific, în funcţie de starea acestuia (02.15).
- Evaluarea iniţială urmăreşte identificarea nevoilor pacienţilor în contextul cunoaşterii expunerii la factori de risc (mediu, sociali, economici, comportamentali şi biologici) şi stabileşte necesarul de asistenţă şi îngrijiri medicale pentru aceştia (02.02).
- Îngrijirile paliative şi terminale se adresează pacienţilor cu boli cronice progresive şi familiilor şi urmăresc îmbunătăţirea calităţii vieţii acestora prin ameliorarea suferinţei (02.08).
- Practica medicală abordează integrat şi specific pacientul, cu asigurarea continuităţii asistenţei şi a îngrijirilor medicale (02.03).
- Spitalul promovează conceptul de „”prieten al copilului”” (02.04).
- Spitalul de nefrologie sau cu secţii de nefrologie asigură continuitatea asistenţei medicale pentru pacienţii cu boală cronică de rinichi (BCR) (02.06).
- Spitalul a implementat bunele practici de antibioticoterapie (02.10).
- Managementul farmaceutic şi al medicaţiei asigură continuitatea tratamentului şi siguranţa pacientului (02.09).
- Spitalul a implementat bunele practici transfuzionale şi de hemovigilenţă (02.13).
- Serviciile paraclinice corespund nevoilor de investigare (02.05).
- Radioterapia şi/sau medicina nucleară asigură nevoile de tratament specifice (02.07).
- Spitalul dezvoltă şi implementează o politică de asigurare şi îmbunătăţire a siguranţei pacientului (02.12).
- Managementul infecţiilor asociate asistenţei medicale respectă bunele practici în domeniu (02.11).
- Managementul resurselor umane asigură nevoile de personal conform misiunii asumate de către spital (01.03).
- Spitalul promovează respectul pentru autonomia pacientului (03.01).
- Spitalul respectă principiul echităţii şi justiţiei sociale şi drepturile pacienţilor (03.02).
- Spitalul promovează principiile binefacerii şi nonvătămării (03.03).
Evaluarea activităților desfășurate în spital (ESAp)
Coordonator modul – CS II Constanța MIHĂESCU-PINȚIA / Dr. Nicoleta DE CECCO
Durata modul – 1 zi
Denumire intrare sesiune:
- Exerciții practice – simulare previzită (sală/online)
- Exerciții practice – joc de rol pe echipe, simulare vizită (sală/online)
- Exerciții practice – simulare postvizită (sală/online)