Grup țintă
Asistenți medicali generaliști, asistenți medicali pediatrie.
Responsabil Național: Prof. Univ. Dr. Daniela-Viorica MOȘOIU Hospice ”Casa Speranței” Brașov
Responsabil specializare din partea INMSS: CRISTINA OROS-SUCIU, telefon 021/624.19.67 email: cristinaoros@yahoo.com
Centre de pregătire:
- Brașov, Fundația Hospice Casa Speranței Brașov
- Timișoara, Asociația Oncohelp Timișoara
- Iași, Institutul Regional de Oncologie Iași
- Pașcani, Spitalul Municipal de Urgență Pașcani
La sfârșitul programului participanții vor fi capabili să lucreze autonom în serviciile de îngrijiri paliative, oferind o asistență medicală de calitate și holistică pentru pacienții cu boală incurabilă în stadiu avansat și terminal.
Obiective generale
1. Însuşirea cunoştinţelor teoretice şi metodologice necesare exercitării de către asistenții medicali a responsabilităților specifice domeniului Îngrijirilor Paliative;
2. Dezvoltarea deprinderilor şi abilităților necesare aplicării în practica clinică a competențelor profesionale specifice asistenților medicali din serviciile specializare de Îngrijiri Paliative;
3. Formarea abilităţilor de lucru şi comunicare cu pacientul, aparţinătorii şi în cadrul echipei, specifice Îngrijirilor Paliative.
Obiective specifice
Obiective cognitive
La sfârșitul instruirii participanții vor fi capabili să:
- Definească îngrijirea paliativă și să enumere caracteristicile de bază ale acestui tip de îngrijire
- Explice diferențele, avantajele și dezavantajele diferitelor tipuri de servicii de îngrijiri paliative
- Descrie conceptul de calitate a vieții și domeniile definitorii ale acestuia
- Definească conceptul de durere totală
- Prezinte tratamentul în trepte conform scării de analgezie OMS
- Diferențieze durerea neuropatică de cea somatică și să ofere tratament adecvat
- Enumere pașii de baza în comunicare veștilor proaste
- Enumere principiile etice care stau la baza îngrijirii paliative
- Prezinte argumente contra eutanasiei
- Discute modul de formare a imaginii corporale și mecanismele de adaptare la modificările produse de boala incurabilă și de tratamentele asociate
- Întocmească genograma
- Identifice reacțiile emoționale prin care trece pacientul când se confruntă cu o reacție de pierdere
- Recunoască faza terminală și să descrie obiectivele de îngrijire pentru acest stadiu al bolii
- Definească dolilul și serviciile de susținere ce pot fi oferite în această perioadă etc.
Obiective operaționale
La sfârșitul instruirii participanții vor fi capabili să:
- Demonstreze capacitatea de a efectua o evaluare holistică a pacientului și de a propune un plan de management integrat
- Demonstreze tehnicile de ascultare activă
- Comunice o veste proastă conform protocolului
- Formuleze un prognostic realist
- Discute cu pacientul sau familia planificarea îngrijirii
- Demonstreze capacitate de lucru în echipa interdisciplinară
- Utilizeze VAS pentru evaluarea intensități durerii și alegerea clasei de medicație adecvată
- Enumere medicație opioidă și efecte secundare ale acesteia
- Utilizeze metode nefarmacologice de control al durerii pentru a asigura un tratament antialgic optim pacientului
- Utilizeze scale adecvate pentru evaluarea simptomelor
- Evalueze complex simptomele și să stabilească un plan de îngrijire adecvat
- Cunoască modalitățile de tratament medicamentos și nemedicamentos al principalelor simptome, și eventualele efecte secundare ale acestor terapii
- Monteze corect siringa automată și să explice modul de monitorizare al terapiei
- Includă pacientul și familia în luarea deciziilor terapeutice
- Demonstreze respect față de convingerile religioase ale pacientului și familiei acestuia
- Discute aspectele legate de sfârșitul vieții cu pacientul sau familia acestuia
Competențe
1. Demonstrarea unei îngrijiri eficiente și cu compasiune bazată pe dovezi științifice cu scopul de maximiza calitatea vieții pacienților cu boli amenințătoare de viață și familiilor acestora
2. Cunoașterea datelor relevante din domeniul biomedical, clinic, și al știintelor comportamentale și relaționarea cu practica de hospice și Îngrijiri paliative
3. Evaluarea, monitorizarea și îmbunătățirea continuă a activității de asistare a pacienților ce necesita îngrijiri paliative și familiilor acestora
4. Dezvoltarea capacității de comunicare și interrelaționare evidențiate prin eficiența schimbului informațional, suportului emoțional, muncii în echipă, procesul de luare a deciziilor și parteneriatul cu pacienții, familiile acestora și alți profesioniști
5. Conștientizarea contextului socio medical, utilizarea cost eficientă a resurselor, implicare activă în îndeplinirea rolului profesional și a sarcinilor mana¬geriale impuse de anumite roluri profesionale
6. Utilizarea eficientă a surselor informaţionale şi a resurselor de comunicare şi formare profesională
A. NOŢIUNI TEORETICE
1. Definiție ÎP-Filozofia
Durere 14 ore:
– Definiție.Conceptul de durere totală și evaluare holistică
– Evaluarea durerii. Clasificare. Scara de analgezie OMS
– Principiile tratamentului durerii
– Tratamentul durerii pe trepte
– Coanalgezicele și metode nefarmacologice de control al durerii
– Metode și căi de administrare a antialgicelor. Seringa automată
– Miturile opioidelor
2. Planul de îngrijire interdisciplinar 4 ore:
– Identificare nevoi, stabilire obiective și intervenții, re-evaluare
– Implementarea planului de îngrijire – implementare
3. Fatigabilitatea
4. Nutriție
– Îngrijiri acordate pacienților cu cașexie și/sau anorexie
5. Simptome gastro-intestinale 10 ore:
– Evaluarea și îngrijirea pacienților cu probleme la nivelul cavității bucale
– Evaluarea și îngrijirea pacienților cu greață și vărsături
– Evaluarea și îngrijirea pacienților cu constipație și diaree
– Evaluarea și îngrijirea pacienților cu: disfagie, dispepsie, sughiț
– Îngrijiri acordate pacienților cu: icter, ascită, prurit, transpirații
6. Evaluarea și managementul simptomelor respiratorii (dispnee, tuse)
7. Simptome neuropsihice (anxietate, insomnie, confuzie, halucinații, delir)
8. Îngrijiri acordate bolnavilor cu probleme genito-urinare
9. Urgențe în îngrijirea paliativă 4 ore:
– Hemoragiile
– Hipercalcemia
– Sindromul de venă cavă superioară
– Sindromul de compresie medulară
– Ocluzia intestinală
– Hipertensiunea intracraniană
10.Factori de prognostic în ÎP
11. Alterarea imaginii corporale
12. Evaluarea simptomelor din perspectiva asistentului medical
13. Tehnici de Nursing -16 ore:
– Îngrijirea escarelor
– Îngrijriea tumorilor exulcerate
– Tehnici de mobilizare corespunzătoare a pacientului
– Îngrijirea stomelor
– Îngrijirea fistulelor
– Limfedemul
14. Comunicarea- 8 ore:
– Introducere în comunicare. Definiție
– Ascultarea activă
– Tehnici de blocare a ascultării
– Comunicarea veștilor proaste
15. Cultura și suferința
16. Aspecte spirituale în ÎP (evaluarea suferinței spirituale, modalități de intervenție)
17. Moartea și procesul morții
18. Semne și simptome la sfârșitul vieții
19. Doliul și jelirea
20. Reacții emoționale la pierdere
21. Familia- 8 ore:
– Structură, dinamică, roluri
– Întâlnirile cu familia
– Sprijinul acordat familiei
– Sprijin acordat îngrijitorilor
22.Etica – 6 ore:
– Principii și reguli etice în ÎP
– Dileme etice: oprirea și ne-inițierea tratamentului
– Eutanasia
23. Menținerea speranței la pacienții cu boală incurabilă
24. Terapii complementare și rolul lor în ÎP
25. Burn out. Reacții emoționale la stress
26. ÎP în oncologie
27. ÎP acordate pacienților cu demențe
28. ÎP acordate pacienților cu insuficiențe de organ
29. ÎP în HIV/SIDA
30. Evaluarea asistenților medicali pe baza competențelor profesionale
31. Mentorizarea
32. Evaluare cursanți (test grilă) și evaluare curs
33. Examen – prezentare studii de caz
B. ACTIVITĂŢI PRACTICE. TEHNICI ŞI METODE GENERALE.
1. Circuitul pacientului
2. Documentaţie: procedura standard de păstrare a evidenţei scrise (consemnare, păstrare)
3. Procedurile de înregistrare/scoatere din evidenţă a pacienţilor
4. Prezentarea protocoalelor
– Protocol de admisie în serviciul specializat de Îngrijire Paliativă
– Continuitatea ingrijirii pacientilor intre servicii
– Circuitul deseurilor – Proceduri pentru îndepartarea în siguranţă a rezidurilor clinice
– Prevenirea infecţiilor nosocomiale
– Reguli de prescriere medicamentelor
5. Metode de evaluare a stării generale a pacientului – evaluarea clinică a pacientului
6. Conţinutul planului de îngrijire holistica a pacientului (identificarea problemei, stabilirea obiectivelor, descrierea intervenţiilor
planificate, consemnarea modificărilor în planul de îngrijire) – discuţii+studiu individual
7. Controlul simptomelor: să demonstreze abilitati de evaluare a durerii sub supravegherea mentorului
(durere) – Conceptul de durere totala. Perceptia durerii. Teorii despre perceptia durerii. Durere acuta si durere cronica. Evaluarea durerii totale. Scala analog vizuala. Treptele OMS de analgezie. Medicaltia specifica fiecarei trepte. Co-analgezicele. Metode nefarmacologice de control al durerii. Metode si cai de administrare antialgice. Doze echivalente. Miturile Morfinei. Reguli de prescriere a stupefiantelor.
8. Căi de administrare a medicației destinate controlului simptomelor în Îngrijiri Paliative
9. Ingrijirea cavității bucale și a tegumentelor – evaluare, prevenire complicații
10. Mobilizarea în condiții de siguranța a pacientului cu status de performanță alterat
11. Cunoașterea medicamentelor frecvent folosite in IP- indicatii, doze, cai de administrare si reactii adverse la urmatoarele medicamente: Morfina, Sevredol, MST, Vendal, Naloxon, Metoclopramid, Haloperidol, Lactuloza, Dulcolax, Levomepromazin, Dormicum, Anxiar, Metronidazol, Dioctyl, Fluconazol, Diazepam microclisma, Scobutil.
12. Demonstrarea de cunostinte de recunoastere a ugentelor in IP (Sindrom de vena cava superioara, Hemoragii, Convulsii, Agitatie, delir, Compresie medulara, Ocluzie intestinala, Hipercalcemia, Hipertensiune intracraniana).
13. Implementarea algoritmilor de îngrijire a limfedemului, escarelor, tumorilor exulcerate, stomelor
14. Educarea familiei unui pacient in ceea ce priveste mobilizarea in pat si din pat pe scaun
15. Realizarea unui referat cu argument pro si contra pentru comunicarea adevarului, si pentru neinceperea hidratarii parenterale
16. Alimentarea pacienților pe sonda nasogastrica/gastrostoma
17. Demonstrarea de abilitati de identificare a reactiilor emotinale la pierdere
18. Recunoașterea stării terminale și implementarea protocolului de îngrijire specific
19. Identificarea problemelor sociale. Identificarea nevoii de intalnire cu familia, realizarea de genograme
20. Identificarea nevoilor spirituale folosind scala FICA. Implementarea de interventii de îngrijire destinate confortului spiritual al pacientului si / sau membrilor familiei acestuia
21. Demonstrarea de abilitati destinate mentinerii sperantei
22. Descrierea de metode de sprijin in perioada de doliu
BAREMUL ACTIVITĂȚILOR PRACTICE REALIZATE LA LOCUL DE MUNCĂ SUB SUPERVIZARE
La sfârșitul programului , participanții vor fi capabili să:
1. Înțeleagă rolul echipei multidisciplinare
2. Dovedească capacitate de a lucru în echipă
3. Demonstreze respect pentru atitudinea și credința pacientului și familiei
4. Păstreze confidențialitatea
5. Demonstreze respect pentru autonomia pacientului bolnav de cancer
6. Evalueze diverse probleme fizice
7. Evalueze diverse probleme psihoemoționale
8. Evalueze diverse probleme sociale
9. Evalueze diverse probleme spirituale
10. Aplice metode de ascultare activă
11. Aplice metode de comunicare nonverbală și verbală
12. Descrie și recunoască reacțiile emoționale prin care trece bolnavul
13. Aplice metode de prevenire a escarelor
14. Aplice metoda pansamentului umed în pansarea plăgilor
15. Diferențieze tipurile de pansamente speciale
16. Decidă ce tip de pansament trebuie aplicat în funcție de gradul escarei
17. Aplice metode de masaj pentru reducerea în volum a limfedemului
18. Îngrijească corespunzător pacienții cu tumori exulcerate
19. Ingrijească corespunzător pacienții cu gastrostomă
20. Ingrijească corespunzător pacienții cu traheostomă
21. Monteze și îngrijiească sonda vezicală
22. Monteze și folosească seringa automată pentru controlul simptomelor
23. Îngrijească corespunzător pacienții cu ileo-colo-uro stomă
24. Efectueze corect toaleta cavității bucale
25. Descrie căi de administrare a anagelziei majore
26. Denumească reacții adverse apărute post-analgezie
27. Aplice metode nefarmacologice de control al durerii
28. Demonstreze cunoașterea protocoalelor clinice și a algoritmilor de îngrijire
29. Îngrijească pacientului aflat în stare terminală conform protocolului de stare terminală
30. Educe pacientul și familia
31. Stabilească un plan de ingrijire, să-l implementeze și să-l monitorizeze
PRECIZĂRI ORGANIZATORICE
Modul de desfăşurare al activităţii practice și teoretice: se va face față în față.
Perioada de desfăşurare, locul şi planificarea disciplinelor pe zile şi ore se face de către responsabilul local al programului de specializare;
Modul de desfăşurarea al activităţii practice zilnic, 8 ore /zi
Organizarea şi desfăşurarea activităţilor teoretice şi de evaluare 6 ore/zi
Ritmul mediu zilnic = 7ore
Probă scrisă – test grilă pe platforma PERFMED, față în față sau ZOOM
Probă practică față în față, pe platforma PERFMED sau ZOOM
EXAMENUL FINAL DE OBȚINERE A SPECIALIZĂRII: ANUAL DUPĂ FINALIZAREA CURSULUI
CONDIȚII DE ÎNSCRIERE
- As. medical generalist/de pediatrie cu drept de liberă practică (cu certificat de membru al OAMGMAMR)
- Certificat de membru al OAMGMAMR – copie
- Solicitarea unității angajatoare sau a persoanei care se înscrie în nume propriu
- Diplomă de studii – în copie
- Cartea de identitate – copie
- Dovada achitarii taxei de înstruire
Notă de informare GDPR
ÎNSCRIEREA SE REALIZEAZĂ PE PLATFORMA PERMED Creează cont Perfmed.ro